Tuesday, April 8, 2008

Kuning is yellow you know?

Dah 2 hari aku pakai selipar kuning ke pejabat, selipar baru lah katakan. Kesian selipar purple ala capal arab aku, dah aku pencenkan setelah hampir 2 tahun berkhidmat sebagai 'pengalas kaki favourite' aku. Selipar baru ni mmg kuning, kuning mcm buku MAT JAN yang aku tak abis2 baca lagi tu. Pakcik 8 dah mintak aritu, En. Mus plak nak baca. Nampak nya Pakcik 8 semakin berleluasa virusnya..

Tapi virus dia tak bahaya mcm demam kuning yang kena kat anah buah baru aku, HADI. (mahkluk comel 50cm,berat 3.13kg masa lahir, baru pandai menangis jer bila nk susu, tp tido tersengeh2, mimpi indah agaknya.)

Dalam terowong nk ke LRT masjid Jamek pagi td, berselisih dgn wanita yang pakai jaket kuning, kuning mcm selipar aku, mcm buku Mat Jan. Aku syak dia kerja kedai emas, sbb itu mmg uniform kedai emas Poh Kong.

Orang (doktor, nutritionist, org jaga badan) kata, kalau mkn telur, mkn yang putih jer, jgn mkn yang kuning. Kuning di sini adalah musuh kesihatan, dan sekutu lemak yang baik.

Tengah syok2 berborak, tetiba org kata "Kau ni otak kuning lah!!" Itu maknanya kau dah tersalah cakap. Tapi orang yang tersalah cakap ni mungkin terpengaruh dengan cerita blue.
jadi aku hairan, bagaimana sesuatu yang biru boleh mempengaruhi kita dan menjadikan otak kita kuning?

Cikgu Toh cakap, WONG bermakna kuning dlm kantonese. Jadi anda boleh panggil kawan2 anda yg bernama Wong, dgn gelaran Mr. Yellow or En. Kuning. just to show that you a bit of Kantonese. huhu

Jawab soalan berikut:

Kenapa "post it" berwarna kuning?
Kenapa lampu isyarat kuning tanda bersedia?
Kenapa puding jagung mesti warna kuning?

1 comment:

LaPan said...

Kenapa "post it" berwarna kuning?
- sebab dia tak kaler biru ka, merah ka..

Kenapa lampu isyarat kuning tanda bersedia?
- sebab tanda jalan ngan berhenti hijau dan merah dah amek.. dia takde pilihan lain...

Kenapa puding jagung mesti warna kuning?
- sebab ia sedap dimakan. aku punya feveret nih.. err.. jawapan lari ek? tak kesah la. janji puding jagung sedap! hahaha